sahabat seaqidah ila Jannah...

Saturday, March 12, 2011

note 1~IBADAH YANG MENAKJUBKAN


Saudaraku tercinta, hamba siapakah anda? Apakah anda hamba anda sendiri? Apakah anda hamba syahwat anda sendiri? Milik siapakah anda sebenarnya? Apakah tujuan anda hidup di dunia? ini adalah pertanyaan2 yang bertebaran bersama berbagai perkara dalam kehidupan dunia ini.

Ibnu Taimiyya r.h cuba menjawab atas semua pertanyaan ini dengan jawapan umum yang mampu mencakupi segalanya dan ternyata beliau tidak menemui jawapan selain berikut ini: Betapa malangnya penduduk dunia yang keluar dari dunia ini tanpa sempat berasakan perkara yang paling manis di dalamnya."

Beliau pun ditanya, "apakah perkara yang paling manis di dunia?"Pun beliau menjawab: "Mencintai Allah s.w.t adalah yang paling manis di dunia."

Saya melihat anda bingung dengan jawapan ini! saudaraku tercinta, fahamilah perkara-perkara global sebagaimana mestinya! Apakah anda mengerti apa yang saya maksudkan? Contohnya, anda sedang berada di jalan yang brcabang, tetapi kemudian anda tahu bahawa jalan2 ini berhujung pada suatu tempat. Itulah titik 'mencintai Allah.'

Ini merupakan pengantar untuk mendalami tema 'Khusyuk dalam solat'. Sekarang saya memohon kepada Allah agar anda membaca halaman-halaman berikut dengan hati anda dan bukan dengan lidah anda. Alangkah bahagianya hati anda sekarang ini kerana dia tengah berada dalam kerinduan yang mendalam untuk boleh khusyuk di hadapan Allah s.w.t..sama2 kita mencari sirna buat membuahkan hasil daripada solat yang menjadi tiang dalam agama, juga menjadi uslub mendekati Robbi benar2..subhanallah, kurniakan kami kurniaan AgungMu Ya Robbul Izzati...

Saudaraku tercinta, terimalah dari saya hadiah yang tiada duanya, dan hadiah ini merupakan kesempatan yang tidak berganti, sebab anda tidak boleh menjamin bilakah Allah akan memanggil anda untuk keluar dari kehidupan dunia. Oleh kerana itu, saya menganjurkan agar anda membaca kalimat berikut dan menjadikannya sebagai panduan hidup di depan mata.

Ketika Rasulullah s.a.w. duduk di masjid, tiba2 datang seorang lelaki masuk ke dalam masjid. Dia pun mengucapkan salam kepada Rasulullah s.a.w. kemudian berdiri dan melakukan solat. Ketika dia selesai melakukannya, dia pun menghampiri Rasulullah s.a.w. yang kemudian bertanya kepadanya: "Kembalilah untuk mengerjakan solat, sebab kamu belum mengerjakannya."

Dia pun pergi menjauh dan melakukan solat dan kembali lagi menghampiri Rasulullah s.a.w. Baginda pun berkata lagi kepadanya."Kembalilah mengerjakan solat, sebab kamu belum mengerjakannya." Lelaki itu kembali melakukan solat dan menghampiri rasulullah s.a.w. lagi. Namun Rasulullah s.a.w. tetap berkata: "Pergilah untuk mengerjakan solat, sebab kamu belum mengerjakannya!"Demi Allah, yang mengutus anda dengan kebenaran, saya tidak boleh mengerjakan yang lebih baik dari ini. Ajarlah saya, wahai Rasulullah!"

Rasulullah s.a.w. pun bersabda:

"Jika kamu mengerjakan solat, maka mulailah dengan bertakbir, lalu bacalah beberapa ayat Al-Quran yang mudah, kemudian lakukan rukuk sampai kau betul-betul rukuk dengan tomakninah (tenang);lalu lakukan iktidal sampai kamu betul2 telah berdiri;lalu lakukan sujud sampai kamu betul2 sujud dengan tenang;kemudian lakukan duduk sampai kamu betul2 duduk dengan tenang;selanjutnya kembali lakukan sujud sampai kamu betul2 sujud dengan tenang. Biasakan hal ini dalam setiap rakaat solatmu!"

(H.R Al-Bukhari)

adakah anda boleh merasakan nilai hadiah ini? Rasulullah s.a.w. mengajarkan bagaimana seharusnya anda mengerjakan solat. Mari amalkan nasihat ini sekarang juga sebelum lewat kesempatan dan jangan pernah lupa untuk selalu menjaga TOMAKNINAH( ketenangan ) dalam solat!

**BUATKAN LEMBARAN BARU**

Nabi Muhammad s.a.w. pernah ditanya tentang perbuatan menoleh ketika solatm maka Baginda pun bersabda: "Itu meruopakan curi yang dilakukan syaitan terhadap solat seorang hambaNya."(H.R. Al-Bukhari)

Sesungguhnya, seburuk-buruk manusia adalah orang yang berusaha mencuri sebahagian solatnya. Ditanyakan:

"Bagaimanakah perkara itu boleh terjadi Ya Rasulullah?baginda menjawab, "Dia tidak menyempurnakan ruku' dan sujudnya."

(H.R. Ahmad)

~Allahua'lam..akan bersambung nanti insyaAllah...Allahumma Robbi Yassir wala Tuassir.La haula wala quwwata illa billahil aliyyul azim.wasollallahuala saiyidina Muhammad waala alihi wasohbihi wasallam,walhamdulillahi Rabbil alamin~

sumber asal:
Tajuk asal "I'BADATUL MUKMIN"~AMRU KHALID
diterjemah oleh Ustzh Asiah Hj. Din~IBADAH YANG MENAKJUBKAN Amalan Yang Paling Dicintai Allah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...