sahabat seaqidah ila Jannah...

Thursday, June 9, 2011

"Buatmu Ummie"




Fatimah menyapa manja umminya yang baru tiba di perkarangan rumah. Wajah tenang ummie yang sentiasa memberikannya ransangan dan dorongan, tidak pernah jemu ditatap. alhamdulillah,ucap kata hatinya kerana anugerah Allah yang maha besar buatnya; dikurnia seorang ibu yang sentiasa bersungguh melahirkan keluarga yang sakinah, mawaddah wa rohmah...

"anak bertuah......"

itulah ungkapan doa yang sering ummi lontarkan tatkala kesabarannya diuji oleh kerenah dan tingkah laku anak-anak. Membesarkan lima orang cahaya mata tanpa suami yang sentiasa di sisi teramat menguji kudratnya sebagai seorang wanita bekerjaya. Namun, keimanan yang diizinkan Allah untuk dipasakkan dalam hatinya menguatkan jasadnya untuk sentiasa meletakkan Cinta AgungNya tempat pergantungan harap yang utama. ada rencah, ada rahsia disebalik kekuatannya itu!


“ Sebaik-baik di kalangan kamu orang yang belajar al-Quran dan mengajarkannya”
(Riwayat al-Bukhari)


Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat. (Surah Al- A'raf: 204)


itulah saja rahsia kekentalan hati wanita itu. Walaupun teramat sibuk dengan kerjanya,namun dia kuatkan semangat untuk menjadi guru al-quran buat anak-anak tersayang dan anak-anak jiran tetangga.


seringkali kami diceritakan,juga ditunjukkan foto-foto yang mengungkap "tangisanku kelam dalam alunan sakinah kalamullah...."

Itulah pernyataan yang 'membangun' sahsiah anak-anak ummie..Allah menghadiahinya anak-anak yang soleh dan solehah, sebagai ganjaran yang tidak ternilai buatnya satu masa nanti, biiznillah. Semua orang punya harta. MasyaAllah,alhamdulillah....andai dilimpahi rezqi kekayaan harta. Harta bernilai yang sesungguhnya buat ayahbonda adalah anak2 yang menjadi pemimpin orang-orang yang bertaqwa. 



"Tuhan kami, karuniakanlah kepada kami dari istri-istri kami dan anak cucu kami yang menyenangkan kami dan jadikanlah kami sebagai ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa " (QS. Al-Furqan : 74)

Namun bukan mudah untuk melahirakan seorang anak yang menjadi qurratu'ain ayahbonda. Kau tak pernah meletakkan harga buat sedikit pengorbananmu mendidik anak Islam, wahai Ummie. Namun bayaran yang Allah kurniakan buatmu tak ternilai harganya... Allah mencukupkan cinta dan kasih sayangNya buatmu dengan ujian dan tarbiyyah yang dianugerahkannya buat keluarga, ya ummieku sayang...




Kaulah permata hati kami...pelihara ibuku dengan pemeliharaanMU ya Allah...Engkaulah sebaik- baik pemelihara. subhanallah Ya Allah='(



"Ya Tuhanku, ampunilah dosaku dan dosa ayah serta ibuku, kasihanilah mereka sebagaimana kasih mereka padaku sewaktu aku masih kecil"
Allahumma amin Ya Allah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...