sahabat seaqidah ila Jannah...

Friday, September 14, 2012

Besarkan Matlamat


Job Application.

Usaha tangga kejayaan! Sibuk sahabat- sahabat Bachelor of Accounting semua mencari kerja. Fatimah tak ketinggalan juga. Hari-hari menghadap internet. Sungguh letih rasanya. Hari- hari hanya menghadap benda yang lebih kurang sama. Setelah seminggu pulang ke rumah, baru hari itu Fatimah mengaudit dirinya. Sungguh rugi dirinya minggu itu. Gagal untuk menjadi hamba yang bermanfaat buat ummah sekelilingnya. Keuntungan yang sangat sedikit dek kerana busy bersama dunia! Sahabat- sahabat semua sampaikan tak cukup masa! Astagfirullahaladzim....Aduhai diri....sayangnya masa. Sayangnya umur.


Fatimah berperwatakan biasa- biasa sahaja. Mudah berurusan dengannya. Berperwatakan solehah dan baik akhlak bicara. Dan Fatimah tidak terlalu berkira, Allah ingin mencampakkan dia ke mana.Namun jauh di sudut hati kecilnya berdoa moga dikurnia yang terbaik di sisiNYA. Bukan yang terbaik di kaca mata insani, tapi dia mengharapkan yang terbaik di sisi ALLAH jalla waala sahaja. Cukuplah. Fatimah yaqin dengan janji Allah. Dia yakin dengan Allah yang maha mendengar tiap kata hatinya. Harapannya cuma moga Allah rezqikan dia 'mendekati' majlis-majlis ilmu, orang-orang soleh, amal-amal soleh dan moga direzqikan mentadabbur kalamNYA selalu dan sentiasa. Moga perkerjaannya kelak mendekatkan dia dengan yang maha pencipta.

Kereta Besar.

Fatimah, yang seperti kata orang putih, never put high dream and never dream to have a huge car. Namun, sebuah ibroh dikutipnya dari perbualan auntie dengan anaknya ketika dia tinggal bersama di Kuala Lumpur, katanya, "kalau dah besar nanti, abang nak beli kereta kancil je baik tak payah pergi sekolah belajar tinggi-tinggi. Paling tak pun, abang pakai Alphard sekurang-kurangnya"!

Fatimah tiba2 ter'cara' dengan kalam auntienya. Fatimah bermonolog sendiri.
Ya! Berbeza sekali dengan kalamku pada ibunda tercinta.
"Akak tak kisah mak, kereta kancil pun boleh pergi mana-mana, insyaAllah."

Fatimah lantas beristighfar.Segala puji bagi Allah yang meluruskan lintasan hatinya tika itu. Fikirannya kembali dijernihkan. "Biarlah pandangan manusia. Yang penting pandangan ALLAH. Biar tak kaya harta asalkan kaya hati. Itu yang penting!



Dalam kesesakan lalu lintas di ibu kota, dia berzikir sambil berfikir lagi. Terus menncari bahagia di hati. Monolognya diteruskan lagi. "Tapi. Demi ISLAM, aku  boleh mengimpikannya! Seperti sahabat Baginda Nabi Sollallahu alaihi wasallam, seorang saudagar terkenal lagi tawadhuk; Saidina Abdur Rahman Bin Auf."

Fatimah menguatkan semangat dalam diri. Baik! Walaupun peluang menjadi pendidik di sebuah sekolah tarbiyyah  telah diperolehinya, dengan izinNYA, dia ingin pergi lebih jauh dalam bidang yang dipelajari. InsyaAllah ada jalan. Dengan asbab itu (ibroh dari kisah kereta besar, biiznilla), Fatimah berusaha sedaya upaya mencari kerja dalam bidang professional yang dipelajarinya. Sungguh, akauntan Islam teramat kurang. Insan- insan dalam bidang itu juga dahagakan ketenangan hidup bersama Islam. Fatimah tak putus-putus berdoa. Mengharapkan yang terbaik di sisi DIA sahaja. Apapun, moga dapat berkhidmat demi ALLAH, untuk Islam. Segalanya Fillah! Matlamatnya dibesarkan. Allah front! For Ummah & for Islam addenul haq insyaAllah...Moga Allah luruskan hati itu sentiasa, aminnn.

اللهم ربي يسر ولا تعسر
 لا حول ولاقوة إلا بالله
 حسبنا الله ونعم الوكيل







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...