sahabat seaqidah ila Jannah...

Friday, October 5, 2012

Muhasabah Hamba dan Khalifah


"Muhasabah Cinta"


Tahukah kamu, sesungguhnya makna iman kepada Allah dan para RasulNya adalah janji yang telah kalian tetapkan dengan Allah SWT. Itu merupakan janji yang harus kalian tepati. Itulah yang mengharuskan kalian agar tidak terikut-ikut dengan orang-orang yang pemikiran dan pandangannya terbatas hanya pada kesenangan dunia semata-mata. Akan tetapi, pemikiran dan pandangan mereka itu telah tersebar ke tempat-tempat kita, wahai kaum muslimin. Ia telah masuk ke rumah-rumah kita, telah masuk ke hati dan akal fikiran kita, telah mengisi hati dan fikiran anak dan isteri kita.

Banyak hukum- hukum syariat yang telah ditetapkan Allah telah terkubur, bahkan di tengah rumah tangga kita. Saat ini, saudara- saudara kita kaum muslimin ramai yang berani menampakkan kemaksiatan terhadap Allah, melalaikan kewajipan-kewajipan terhadapNya, bahkan melampaui batas terhadap larangan- laranganNYA.

Bagaimana kita boleh sampai kepada perkara ini? Apakah sedemikian rupa perbuatan orang yang mengaku beriman kepada Allah dan RasulNYA? Telah mati semangat untuk membela syariat dari hati kaum Muslimin. Berapa ramai dari kalangan kaum Muslimin yang tidak merasa bahawa wajib bagi mereka memperhatikan agama ini!

Subhanallah, apakah risalah Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم tidak sampai kepada kita? Lupakah kita terhadap segala yang telah Rasul صلى الله عليه وسلم dan para sahabat sampaikan iaitu untuk berhijrah dari suatu tempat ke tempat yang lain, berperang dari medan ke medan yang lain, menjauhi tidur dan meninggalkan tempat tinggal? Mereka rela dengan kemiskinan padahal sebelumnya mereka kaya. Mereka rela dengan pakaian yang penuh dengan tampalan. Namun, tidaklah Rasul صلى الله عليه وسلم wafat melainkan telah meninggalkan untuk mereka jalan yang lurus dan jelas. Lihatlah di mana mereka berada. Mereka berjalan ke seluruh penjuru dunia demi menyebar dan membela syariat Allah. Apakah yang membangkitkan hati- hati mereka? Wahai orang yang lupa akan kewajipannya! Wahai orang yang lalai atas perintah agamanya!

Wahai orang yang tidak merasa Tuhanmu telah memberimu nikmat! Wajib bagimu membela agamaNYA. Sesungguhnya Allah telah membeli diri, jiwa raga serta harta kalian. Tetapi mengapa engkau menggunakan jiwa raga dan hartamu untuk kesenangan hawa nafsumu?

Bahkan terkadang kamu gunakan untuk menderhaikaiNYA, sedangkan Allah telah membeli  jiwa raga dan hartamu.

" Kepada siapa kalian serahkan harta dan jiwa ragamu? Sedangkan Aku (Allah) telah membelinya daripada kalian, sebagaimana telah Ku sebutkan dalam KitabKu, "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang- orang mukmin jiwa raga dan harta bendanya."

Apakah kau percaya bahawa ini adalah firman Tuhanku dan Tuhanmu? Maka apa yang kau lakukan terhadap jiwa dan hartamu? Dan apa yang aku lakukan terhadap jiwa raga dan hartaku?"

Ya Allah singkirkanlah kegelapan ini, terangilah kami dan angkatlah semua bencana ini. Luaskan nikmatMU  untuk kami dan ubahlah keadaan kami menjadi yang terbaik. Tiada yang kuharapkan dari umat ini kecuali selalu merasakan keagungan Tuhan-NYA, kembali kepada-MU ya Allah dan memenuhi hati mereka dengan kecintaan kepadaMU dan kepada RasulMu Muhammad صلى الله عليه وسلم.

Wahai yang memiliki hati, renungilah kata-kata ini! Aku tidak menuntut apa- apa dari kaluan kecuali merenungkan kata-kata ini. Wallahua'lam.

- Dipetik daripada ceramah al- Habib Umar dalam majlis kunjungannya di Indonesia.

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...